נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

גירושין בזוגות בני אותו מין

זוג

 בית הדין הרבני אינו מכיר בנישואין חד מיניים ולפיכך גם לא בגירושין שלהם.

מאחר ולא ניתן להינשא נישואים אזרחיים בארץ, הזוגות נאלצים להינשא בחו"ל.

נשאלת השאלה: מה קורה כאשר ברצונם להתגרש? המאמר יעסוק בגירושין בזוגות בני אותו מין.

 

האם בישראל מכירים בזוגות נשואים בני אותו מין?

בישראל של המאה ה-21 עדיין אין הכרה בזוגות חד מיניים ולכן זוגות המעוניינים להינשא עושים זאת בחו"ל ומקבלים תעודת נישואין אזרחית. זוגות אחרים נישאים בארץ בטקס חילוני וחותמים על הסכם זוגיות ביניהם. בשני המקרים בית הדין אינו מכיר וכתוצאה מכך אינו מכיר גם במקרים של גירושין של זוגות אלו. לעומת זאת, זוגות של גבר ואישה הנישאים בחו"ל בחתונה אזרחית נאלצים להתגרש ברבנות. למעשה כל זוג הנישא בחו"ל ומקבל תעודת נישואין יכול להשתמש בה ולהירשם במשרד הפנים כזוג נשוי. כאשר זוג מאותו המין רוצה להתגרש הוא יכול לעשות זאת רק בבית משפט לדיני משפחה.

 

הליך הגירושין בבית משפט לדיני משפחה

לפני שזוג בני אותו מין רוצה להתגרש עליהם לעשות זאת באמצעות עורך דין מומחה לגירושין שבקיא בגירושין של זוג בני אותו מין. עליהם לעתור לבית המשפט האזרחי לדיני משפחה ולבקש מחיקת הרישום שלהם כזוג נשוי במרשם הנישואין. במידה והזוג עושה הסכם זוגיות ונחשב לידוע בציבור אין צורך לפנות לבית המשפט אך ניתנות להם זכויות כמו לכל הזוגות הידועים בציבור. כדי לקבל את הזכויות לאחר הפרידה הם צריכים להוכיח שחיו וגרו תחת אותה קורת גג וניהלו ביחד את ביתם. במידה וחתמו מראש על הסכם ממון, חלוקת הרכוש תהיה קלה ומהירה. בנוסף, ניתן להתייחס בהסכם לתשלום המזונות לילדים המשותפים ולחלק את הנטל בין בני הזוג. על מנת שהסכם הממון יהיה תקף יש להגישו לאישור של בית המשפט. כאשר אין הסכם ממון ויש מחלוקת לגבי הרכוש או הילדים המשותפים, ניתן להגיש תביעה לבית משפט לדיני משפחה שיכריע על חלוקת הרכוש והסכם המשמורת.

 

כיצד מכריעים לגבי משמורת ילדים?

בעת גירושין של זוג חד מיני, המשמורת תהיה באופן אוטומטי על ההורה הביולוגי. כאשר הילד מאומץ בית המשפט יקבע את המשמורת לטובתו של הילד. כדי למנוע מחלוקות מכוערות על גידול הילדים לאחר הגירושין ולשמור על זכויותיהם של שני בני הזוג, ניתן לערוך מראש הסכם חיים משותפים או להיכנס לתהליך של גישור. מטרת הגישור היא להגיע להסכמות בנושאים שונים וביניהם גידול הילדים וחלוקת הרכוש תוך שיתוף פעולה. כאשר בני הזוג משתפים פעולה בגישור, המגשר מסייע לגבש אותם להסכם על מנת לא להגיע לבית המשפט. לסיכום, גירושין של זוגות בני אותו מין הוא ייחודי ומאתגר ולא תמיד בית המשפט מתייחס אליו בצורה מעמיקה. לפיכך מומלץ לערוך הסכם חיים משותפים והסכם ממון לפני שממהרים להינשא בחתונה אזרחית בחו"ל.

 

מסמך גירושין

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין גירושין
מה הוא תהליך מתן גט
מה הוא תהליך מתן גט?

גט זהו שמו של השטר העברי שבו הבעל "מגרש" את אשתו במסגרת הליך גירושין בבית הדין הרבני. בהתאם לחוקי