נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הסכם חיים משותפים – במה הוא שונה מנישואין?

עורך דין משפחה

רבים מהזוגות שבוחרים לחיות חיים משותפים, מבלי להינשא, חותמים על הסכם חיים משותפים בו הם מפרטים החלטות משותפות באשר לחייהם יחדיו. הסכם חיים משותפים מקנה לבני הזוג מעמד של ידועים בציבור, אבל האם ידועים בציבור ונשואים מקבלים את אותם יחס ותנאים?

 

מה הוא הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים מכונה גם הסכם זוגיות, וככזה הוא מסמך משפטי, שנערך לרוב בעזרת עורך דין משפחה וכולל הסכמות משותפות של בני הזוג אודות חייהם המשותפים. פעמים רבות חותמים בני זוג, לקראת חתונה, על מסמך שמכונה הסכם ממון ועוסק בהחלטות של בני הזוג על חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה.

הסכם חיים משותפים הוא הסכם דומה בכך שגם הוא מתייחס לנושאים כלכליים ולהחלטות שנוגעות במקרה אפשרי של פרידה אבל הסכם חיים משותפים נוגע, לרוב, במגוון נושאים שמתייחסים לחיים המשותפים ולא רק לנושאים הכלכליים, גם ענייני מגורים, גידול ילדים, ניהול משק בית משותף ועוד.

 

מי בוחר לחתום על הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים הוא אפשרות חוקית עבור מי שאינו רוצה להתחתן בנישואין דתיים. פעמים רבות הסכם חיים משותפים נחתם בין זוגות חד מיניים, בין זוגות בזוגיות שניה שאינם מעוניינים בחיבור של המשפחות, בין זוגות שאינם יכולים להינשא בשל מצבם המשפחתי, דתם או מכל סיבה אחרת.

הסכם חיים משותפים מגדיר את בני הזוג כידועים בציבור ומהווה עדות והוכחה לקשר עבור כל מקרה בו נדרשת הוכחה כזו, למשל כאשר אחד מבני הזוג נפטר ובן זוגו צריך להוכיח את מעמדם עבור נושאי ירושה למיניהם. מעמדם של ידועים בציבור טרם נקבע כמקביל למעמד של בני זוג נשואים אבל ההבדל הולך ומצטמצם.

 

חיים משותפים ונישואין – זה לא אותו הדבר?

נישואין הם סוג של חיים משותפים. בישראל חתונה כדת משה וישראל היא ברירת המחדל ומעמדם וזכויותיהם של ידועים בציבור נבנות בהדרגה, תוך מאבק בדרך כלל. הסכם חיים משותפים, בעיקר כזה שמאושר על ידי בית המשפט למשפחה או לכל הפחות על ידי נוטריון, מקרב את מעמדם של החתומים עליו למעמד של נשואים.

במידה שלא נחתם הסכם חיים משותפים, נדרשת, במקרים רבים, חקירה ובחינה של המצב המשפחתי כדי להכריע האם באמת ניתן להחשיב אותם כבני זוג שחיו חיים משותפים.

 

לסיכום

הסכם חיים משותפים הוא כלי עבור בני הזוג כדי להקל עליהם בהתנהלות מול מצבי חיים שונים. עורך דין שמתמחה בתחום המשפחה יוכל לעזור לבני זוג לשרטט את המקומות החשובים בהם הם עלולים להיתקל בקשיים בחייהם המשותפים ואילו נושאים משפטיים דורשים הוכחה משפטית על אודות היותם ידועים בציבור.

הסכם חיים משותפים פותר בעיות משפטיות הקשורות בהיותם בני זוג ידועים בציבור, גם משום שהסכם חיים משותפים הוא מסמך משפטי בעל תוקף וגם מפני שלרוב, תהיה בהסכם התייחסות ספציפית לרוב הצמתים המשפטיים בהם עשויים בני זוג להיתקל במהלך חייהם המשותפים.

עורך דין משפחה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין משפחה עריכת דין
תביעת לשון הרע
כיצד להתמודד עם תביעת הוצאת דיבה?

התמודדות עם תביעת לשון הרע היא אתגר רב-צדדי הכולל ממדים משפטיים, שיקולי מוניטין והיבטים אישיים. מרגע הגשת התביעה, על הנאשם לנווט במורכבות של דיני לשון הרע, לפנות לייעוץ משפטי מיוחד ולשקול את ההשלכות הרחבות יותר.   קיבלתם תביעה? לא צריך להילחץ עם קבלת תביעת לשון הרע, הצעד הראשון כרוך לעתים קרובות בבדיקה יסודית של ההצהרה המדוברת כדי להעריך את הפוטנציאל שלה להיחשב לשון הרע על פי החוק. הדבר כרוך בקביעה האם ההצהרה אכן שקרית, אם פורסמה לצד שלישי, ואם גרמה או עלולה לגרום נזק למוניטין או נזק אחר.