נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה השינוי שנעשה בין מחיקת חובות לחדלות פירעון

אנשי משפט

הליך חובות הוא שם מקובל להליך חדלות פירעון, אך למעשה אין הליך שנקרא מחיקת חובות והוא תוצאה אפשרית של הליכים מסוימים בסופם נמחק החוב של החייב באופן מלא או חלקי. מחיקת חובות יכולה להיות תוצאה של הליך פשיטת רגל, צו לפתיחת הליכים ושיקום כלכלי באמצעות חדלות פירעון או הסדר חוב מחוץ לכותלי בית המשפט בין החייב לבין הנושים שלו.

 

מהי חדלות פירעון?

חדלות פירעון היא תהליך שנפתח נגד או עבור אדם שצובר חובות מעבר ליכולת ההחזר שלו. תהליך זה נקרא גם פשיטת רגל. במסגרת תהליך זה, מקבל החייב צו פתיחת הליכים הכולל את גובה התשלום החודשי שעליו לשלם וכן מועד לדיון בבית המשפט או בלשכת הוצאה לפועל בנושא זכאות להפטר – כלומר מחיקה מלאה או חלקית של חובותיו. התשלום החודשי נקבע בהתאם למצבו הכלכלי ויכולת התשלום של החייב, וכך גם תוצאות הדיון בזכאות להפטר בנוסף להתנהלותו בתקופת הביניים.

תקופת הביניים היא תקופה בה על החייב לרכז את ההוצאות וההכנסות שלו בדו"חות דו חודשיים, וכן להתייצב לחקירה אצל עורך דין שמונה מטעם כונס נכסים. חייב שמילא את התנאים בתקופת ההמתנה צפוי להיות זכאי להפטר חלוט או מותנה, כלומר מחיקה מלאה של חובותיו או מחיקה חלקית.

 

מהו הסדר חוב?

הסדר חוב הוא הסכם אליו מגיעים החייב ונושיו והוא המוצא האחרון לפני פתיחת תיק בהוצאה לפועל. מטרתו של הסדר חוב הוא לשרת את האינטרסים של שני הצדדים: מבחינת החייב, הסדר חוב מאפשר לו לשלם חובותיו באופן המשחרר אותו ומאפשר לו להשתקם בסופו של דבר, ומבחינת הנושה הסדר החוב ממנף את יכולת הגבייה ומאפשר לו לקבל את מלוא או חלקו של החוב.

קיימות שלוש אפשרויות שונות לביצוע הסדר חוב בין אדם פרטי לנושה:

  1. הסדר חוב פרטני וולונטרי

הסדר פרטני וישיר מול הנושה המתבצע באופן וולונטרי, כלומר ללא כפייה של גוף מוסדי מסוים. ניתן לבצע הליך זה גם לאחר שנפתח תיק הוצאה לפועל במידה והנושה מסכים לכך. היתרונות של הסדר החוב הם מניעת הכתם של תיק הוצאה לפועל בקרב החייב כך שהתיק לא קיים בדו"ח נתוני האשראי שלו, קבלת הסכמה מצד הנושה על הפסקת ה"מרדף" אחר החייב והנושה לא מודע לחובות נוספים של החייב אם קיימים.

 

  1. הסדר חוב באמצעות פקודת פשיטת רגל

רלוונטי להליכי פשיטת רגל שהתחילו בטרם נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון, במסגרתם רשאי חייב המצוי בהליך פשיטת רגל להגיש בקשה להסדר נושים שיכול לקצר את משך הזמן בו הוא מצוי בפשיטת רגל ולהיפטר מחובותיו בטרם מועד צו כינוס.

 

  1. הסדר באמצעות חוק חדלות פירעון

החוק מאפשר לחייב שקיבל צו לפתיחת הליכים להגיש בקשה להסדר חוב ובמידה וההסדר מאושר שלא במסגרת הצו, יבוטל הצו שניתן.

 

פטיש וספר

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין חדלות פירעון