נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהו גישור? כיצד ניגשים לזה?

מתווך מנוסה

את תפקידו של בית המשפט להכריע במחלוקות וסכסוכים בין אנשים פרטיים, גופים וחברות שונות, כולנו מכירים, אך למעשה, קיימת אפשרות נוספת, המהווה פיתרון מהיר, יעיל ונוח במיוחד – הליך גישור. מהו תהליך הגישור וכיצד ניגשים אליו? כל זאת במאמר שלפניכם

 

נקלעתם לסכסוך או מחלוקת?

מאז ומעולם בני האדם נחשבו ליצורים חברתיים, באופן המתבטא בהקמת תא משפחתי משותף וכן הסכמי מסחר ושותפויות בין גופים עסקיים וחברות שונות. כאשר אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם אדם אחר, סביר להניח כי מידי פעם יתגלעו בינינו אי הבנות, סכסוכים ומחלוקות, אשר לעיתים לא ניתן לפתור אותם בכוחות עצמנו.

במצב כזה, כולנו מכירים את האפשרות הקיימת אך המסורבלת למדי לפנייה לבית המשפט ולערכאות המשפטיות בכדי שיכריעו בעניין, אך סביר להניח כי תהליך זה יארך זמן רב ובנוסף, יגזול מאיתנו אנרגיה ומשאבים יקרים. לפיכך, כדאי לדעת כי קיימות אלטרנטיבות שונות לפנייה לבית המשפט, אשר ברוב הפעמים בית המשפט אף מעודד את המידיינים לפנות לאלטרנטיבות אלו, בכדי להפחית את העומס הקיים בבתי המשפט.

 

מהו גישור?

במקרה של מחלוקות וסכסוכים שונים בין הצדדים המידיינים, ניתן לפנות לתהליך גישור במקום לבית המשפט. תהליך גישור משמעו מינוי צד שלישי ניטרלי, שנבחר בהסכמה על ידי כלל הצדדים הנוגעים למחלוקת, כאשר אותו צד שלישי – המגשר, אחראי על הגעה להסכמה משותפת, בדרכי שלום, בגין הסכסוך האמור.

הליך הגישור יכול להתקיים בין אנשים פרטיים וכן בין פרטים לגופים ובין גופים עסקיים לגופים עסקיים אחרים, כאשר בכל אחד מהמקרים הללו, מומלץ לבצע את תהליך הגישור אצל מגשר מוסמך, מקצועי ומנוסה, דוגמת גישור במוסד הישראלי לבוררות עסקית. לאחר ההגעה להסכם המקובל על ידי כל הצדדים המעורבים, ניתן להגיש את הסכם הגישור לבית המשפט, בכדי לתת לו תוקף משפטי של פסק דין.

 

כיצד ניגשים לגישור?

לאחר שכל הצדדים המעורבים מבינים כי עדיף להם להימנע מהעלויות הגבוהות והבירוקרטיה הרבה הנלווים להליכים המשפטיים במתנהלים בבתי המשפט וכולם מעוניינים לפתור את המחלוקות ביעילות וברוח נעימה וטובה, על מנת לאפשר את המשך ההתקשרות בין כולם, ניתן יהיה לפנות לתהליך הגישור. אך כיצד ניגשים לגישור?

ככלל, תהליך הגישור משמש לפתרון מחלוקות וסכסוכים במגוון תחומים בחיים, החל מסכסוכי שכנים וצרכנים ועד סכסוכים עסקיים ופליליים. לפיכך, כדי לדעת כיצד ניגשים לגישור חשוב להבין לאיזה מגשר אנחנו מתכוונים ללכת ולבחור אותו על סמך ניסיון עבר, המלצות וכמובן ההתמקצעות שלו בתחום המחלוקת האמורה.

 

עקרונות הגישור

על אף שקיימים מגוון תחומים אליהם תהליך הגישור יכול להתאים, ישנם מספר עקרונות מנחים בתהליך הגישור, המשותפים לכלל התחומים הללו – ההבנה כי לכל הצדדים קיים אינטרס משותף לעבוד יחדיו, התמקדות באינטרסים, פתרונות שייטיבו עם כלל הצדדים ובחינת אובייקטיבית של יישום הפתרונות המוצעים.

כך, מלבד בחירת המגשר המתאים באופן ספציפי לתחום בו התגלעה המחלוקת בין הצדדים, בחינה והבנה של העקרונות הללו יכולים אף הם לסייע בגישה מתאימה של כלל הצדדים לתהליך הגישור.

בוררות עסקית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין מסחרי