נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי אי הרשעה?

איש חוק ומשפט

ביטול הרשעה רלוונטי בעיקר לנאשמים שזוהי הפעם הראשונה שהם מואשמים בבית משפט על כך שעברו על החוק. במידה ורשויות התביעה החליטו על הגשת כתב אישום לאחר שהחשוד עבר על החוק ויש מספיק ראיות על כך – רשאי בית המשפט, בנסיבות מסוימות ולאחר טיפול להכריע כי על אף שהעבירה בוצעה, לבטל את ההרשעה שלא להרשיע את הנאשם.

נאשמים ללא עבר פלילי, בשונה מעבריינים שיש להם עבר פלילי, נפגעים הרבה יותר מהרשעה פלילית הרישום מנאשמים שיש לחובתם כבר מספר הרשעות. הרשעה פלילית, עלולה לגרום פעמים רבות לבעיות בקבלה למקומות עבודה, חוסר אפשרות לקבל רישיון עיסוק, הכתמת השם הטוב וכיוצא באלו.

 

כיצד ניתן להגיע להסדר ללא הרשעה?

ישנן כמה אפשרויות עיקריות כגון להגיע להסכמה עם רשויות התביעה, הסדר טיעון ולשכנע בית המשפט. לרוב, הסכמה עם רשויות התביעה משמעה גם מתן ענישה קלה, למשל, מתן שירותים לתועלת הציבור (של"צ) ו/או צו מבחן של שירות המבחן. כמו כן, הסכמה זו, לרוב תהיה תלויה בהגשת תסקירים חיוביים משירות המבחן על הנאשם, במקרים מסוימים ניתן להגיע להסכמה מסוג זה גם בהליכי שימוע.

אפשרות נוספת היא הסדר טיעון שבמסגרתו, בכפוף לתנאים מסוימים, הצדדים מסכמים ביניהם, כי הנאשם לא יורשע. בית המשפט נוטה, במקרים רבים, לאשר הסכמים אלה.

באפשרות האחרונה, לעומת האפשרויות קודמות, לא דרושה הסכמת רשויות התביעה. במצב זה ניתן לנסות ולשכנע את בית המשפט לסיים את ההליך ללא הרשעת הנאשם.

 

מהם השיקולים על בסיסם מכריע בית המשפט על אי הרשעה?

כפי שנאמר למעלה, היותו של נאשם ללא עבר פלילי מהווה נתון משמעותי לקבלת החלטה זו. כמו כן, היקף וחומרת העבירה. כן יש לבחון כיצד קיומה של העבירה פגע בחברה, ככל שהעבירה פוגעת יותר באחרים ובחברה, הסיכויים שיכריע השופט שלא להרשיע נמוכים.

כמובן שיש לקחת בחשבון גם את היחס של הנאשם לביצוע העבירה עצמה, במידה והנאשם מביע חרטה עמוקה על מעשיו ומגלה אחריות, הדבר יסייע לשופט להכריע כי ניתן לא להרשיע אותו.

משוקללים עוד שיקולים רבים, בין היתר מידת הפגיעה הקונקרטית של ההרשעה בנאשם עצמו במישורים שונים, כגון האישי, הכלכלי והחברתי. כדאי לזכור שמדובר במעשה חריג שיוצא מברירת המחדל של המשפט – אם אדם אשם אזי שהוא מורשע, לכן יש לטעון ולהוכיח שישנה סיבה טובה מספיק לחרוג מנקודת המוצא הזו.

בעקבות העובדה שמדובר בחריג לכלל הפעולה הרגיל, כאשר מדובר בניסיון להשגת הסדר ללא הרשעה או לשכנע את בית המשפט, חשוב במיוחד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה ובקיא על מנת למקסם את הסיכוי להגיע לתוצאה זו, אשר תימנע פגיעות במישורים רבים בחייו של הנאשם ובעתידו.

 

פטיש

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי
ריאיון עבודה
הטרדה מינית בראיון עבודה

הטרדה מינית נחשבת לתופעה בעייתית אך נפוצה למרבה הצער, שמתרחשת בשלל סיטואציות. ההטרדה עשויה להיות בין מנהל ועובד, בין

פסיקה
זכות השימוע בהליך הפלילי

היכרות עם זכות השימוע בהליך הפלילי יכולה לסייע עבור חשודים שרוצים לוודא שהזכויות שלהם נשמרות. במאמר הבא נציג את