נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהם סוגי רשלנות רפואית שקיימים – סקירה מקיפה

מד דופק

אחד התחומים המצויים בתהליך מתמיד של שינוי והתפתחות, הוא תחום הרשלנות הרפואית. מדובר בתחום הממזג בין רפואה למשפט, ונועד לסייע למטופלים שנפלו קורבן, גם אם הנתבע לא התכוון לכך ולא פעל במזיד, לרשלנות רפואית. בשורות הבאות נסקור את תחום הרשלנות הרפואית, ונסביר מהם סוגי הרשלנות הרפואית העיקריים. בנוסף, נעסוק בגורמים לכך שתחום הרשלנות הרפואית נמצא בתהליך של התפתחות מתמדת. מהי רשלנות רפואית ומדוע התחום רק הולך ומתפתח? אילו סוגים עיקריים של רשלנות רפואית קיימים? כל התשובות בהמשך המאמר. וגם – כיצד נקבע גודל הפיצויים בגין רשלנות רפואית?

חדר ניתוח

מהי רשלנות רפואית ולמה התחום רק מתמתח

רשלנות רפואית על פי ההגדרה, הינה מתן שירותים רפואיים, תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה. ואולם רשלנות רפואית מתקיימת אך ורק אם למטופל נגרמו נזקים כתוצאה מהרשלנות של הרופא  או הרופאים המטפלים. בהעדר נזק, אין אפשרות להגיש תביעה כנגד מאן דהו בגין רשלנות רפואית. גם אם נגרם נזק, יש צורך להוכיח קשר בין הרשלנות הרפואית לבין הנזק שנגרם. כמו כן, יש חובה להוכיח שכל רופא אחר היה נוהג אחרת מהרופא או הרפאים הנאשמים ברשלנות הרפואית.

בעשורים האחרונים, בניגוד למה שניתן היה לחשוב, הולך תחום הרשלנות הרפואית ומתפתח. הסיבה לכך היא דווקא ההתקדמות הטכנולוגית, שמצמצמת מאד שת השוליים הרחבים של טעות שהתאפשרו ברפואה בעבר. לדוגמה, ניתוח עיניים שגרם לעיוורון אצל המטופל לא היה מוגדר כרשלנות רפואית לפני שלושים שנה. זאת, משום שהאמצעים הטכנולוגיים של אז התירו שוליים רחבים של טעות. אבל אותה התוצאה היום היתה מוגדרת, קרוב לוודאי, כרשלנות רפואית. זאת, כיוון שהאמצעים היום יותר מדויקים והאפשרות לטעות, ובוודאי טעות כל כך קריטית, מצטמצמים.

סוגים עיקריים של רשלנות רפואית

עם הסוגים העיקריים של רשלנות רפואית ניתן למנות רשלנות רפואית בהריון וכן רשלנות רפואית בלידה. כמו כן מתקיימת רשלנות רפואית בפעילויות כירורגיות, אם וכאשר נגרמו למטופל נזקים משמעותיים בעקבות ניתוח או טיפול כירורגי רשלני. תחום מקובל נוסף שבו ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית הוא תחום הניתוחים הפלסטיים. מדובר בניתוחים שהמטרה שלהם היא לרוב אסטטית, ופעולה רשלנית של רופא עלולה לגרום נזקים משמעותיים למטופל ועגמת נפש רבה. תחום אחר וחשוב של רשלנות רפואית הוא רשלנות ברישום תרופות, או רשלנות בביצוע טיפולים כגון הרדמה.

בכל אחד מהמקרים כאמור לעיל, ניתן למצוא את האשם או האשמים בטיפול הרשלני שניתן למטופל. זאת, לאחר בדיקה מעמיקה של התיק הרפואי והסקת מסקנות על סמך הרישומים בו. התחום הפופולארי ביותר שבו מוגשות תביעות רשלנות רפואית הינו רשלנות רפואית בהריון או בלידה. זאת, הן בגלל ההשלכות מרחיקות הלכת של הנזק הנגרם לעובר, והן בגלל התוצאות הטרגיות של העובדה שבעיה פיזיולוגית אצל העובר לא אובחנה בזמן, למרות שכל רופא אחר היה מאבחן אותה באותן הנסיבות.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין רשלנות רפואית