נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

נהיגה תחת השפעת אלכוהול: מהם העונשים הצפויים לעבריין

נהיגה תחת השפעת אלכוהול

מי לא מכיר את התופעה כשהוא יוצא מאירוע או מאזור בילוי, שותה כוס בירה, יוצא ונתפס על ידי ניידת משטרה לבדיקה בחשד לנהיגה בשכרות? יש לדעת שהמדינה מחמירה יותר לגבי עבירות נהיגה בשכרות על נהגים חדשים או צעירים כאשר פסילת המינימום על נהיגה בשכרות היא שנתיים ימים. 

אך במציאות הנתונים קצת שונים, רק אחד מארבעה נהגים מורשעים מקבל פסילה לשנתיים או יותר כיוון שהמדינה מגיעה להסדרי טיעון עם הנהגים (בהערכה 60% מתיקי השכרות מסתיימים בהסדר טיעון). 

על פי חוק מי שמוגדר כנהג שיכור הוא אדם שריכוז האלכוהול בדמו עובר את הכמות המקסימאלית המותרת שהיא 50 מיקרוגרם אלכוהול ב – 100 מיליליטר דם או כמות מקסימאלית של 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. 

המדינה החמירה עוד יותר על נהגים צעירים או חדשים, נהגי רכב ציבורי או מסחרי כמו נהגי אוטובוס, מוניות או נהגי משאיות והורידה את כמות האלכוהול בדם המותרת בנהיגה לכמות מקסימאלית של 10 מיליגרם אלכוהול ב- 100 מיליליטר של דם או כמות מקסימאלית של 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אויר נשוף, שזה בעצם כמעט כלום. 

 

מה העונש על נהג שנתפס בשכרות פעם שנייה?

אז אמרנו שלמדינה יש אפס סובלנות לנהגים צעירים או חדשים שנמצאו תחת השפעת אלכוהול, הרף שמתיר החוק לשתיית אלכוהול לנהגים אלו הוא ממש מזערי ולמעשה כבר עדיף שלא לשתות בכלל. למה? כי אם אתם נהגים צעירים או חדשים שנתפסתם בפעם השנייה על נהיגה בשכרות המצב שלכם כבר יותר מסובך והחוק כמעט ולא ילך לקראתכם. 

החוק היבש קובע שכל נהג שנתפס בעבירת שכרות אמור לקבל שלילת רישיון לתקופה של שנתיים ימים, כאמור, במקרים רבים זה לא כך ובהסדרי טיעון אכן מורידים לנהגים את תקופת השלילה לתקופה של כמה חודשים אבל אם העבירה בוצעה בפעם השנייה או יותר, עוד לפני שביהמ"ש יקצוב לאותו נהג את הדין, הוא כבר מראש צפוי לעונש חמור יותר. 

המדינה והרשות השופטת רואה בנהיגה בשכרות בפעם השנייה מצב שבו הנהג הוא מסוכן לציבור מכיוון שהוא אינו מודע לחומרת מעשיו. במקרה זה החוק קובע שנהג שהורשע בפעם שנייה בעבירת שכרות, עד שנה מתאריך הרשעתו הקודמת, הוא נתון בסכנת שלילת רישיון לתקופה של 4 שנים. לא רק זאת אלא שבמקרים מסוימים הוא עלול אפילו לרצות עונש מאסר בפועל.  

 

מה העונש על גרימת תאונה תחת השפעת אלכוהול?

יש הבדל משמעותי בעונש שמוטל על נהג שנתפס תחת נהיגה בשכרות לבין אחד שגם גרם לתאונת דרכים בעקבות כך. בדרך כלל החוק על כך דומה לנהג שנתפס על עבירת שכרות בפעם השנייה, פסילה מנהלית של הרישיון לתקופה של 90 או פסילת הרישיון לתקופה של עד 4 שנים.

תאונת דרכים

במקרה שבו חלילה נהרג אדם אחר כתוצאה מתאונת דרכים שבוצעה על ידי נהג שיכור, מדובר כאן על גרימת מוות ברשלנות או הריגה. במקרים קיצוניים העונש המקסימאלי עלול להגיע ל – 20 שנים. 

 

מה העונש לנהג צעיר / חדש על נהיגה בשכרות?

ההגדרה של נהג חדש לא בהכרח אומרת שמדובר בנהג צעיר, אלא כל אדם שהוא בעל רישיון רכב עד שנתיים ימים מאז שהוציא לראשונה את הרישיון. ברוב המקרים נוכל למצוא נהגים חדשים שהם גם נהגים צעירים. 

שותים אלכוהול

ההגדרה לנהג צעיר הוא כל מי שלא מלאו לו 24 שנים. בגלל שמדובר בנהג צעיר / חדש, ישנן הגבלות מסוימות שניתנות לו לעומת נהגים בוגרים או ותיקים יותר בנהיגה, ללא קשר אם נתפס בשכרות או לא. ההגבלה המוכרת ביותר היא על כמות הנוסעים המותרת ברכב שנוהג בו נהג צעיר, גם חובת מלווה היא הגבלה נוספת. 

משום שקיימות הגבלות על נהגים צעירים / חדשים, יש הבדלים בעונשים שמוגדרים בחוק על נהיגה בשכרות בהשוואה בין נהגים צעירים / חדשים ובין נהגים ותיקים:

נהגים ותיקים: נהג שנתפס תחת השפעת אלכוהול, רישיונו עלול להיפסל באופן מיידי ל – 30 ימים בפסילה מנהלית ע"י קצין משטרה (וזה לרוב מה שקורה). שלילה זו לא באה במקום העונש שצפוי לו אלא באה גם למנוע מצב שבו הוא יעלה שוב על ההגה כאשר הוא תחת השפעת אלכוהול.

במידה והנהג הורשע על ידי ביהמ"ש בעבירת נהיגה בשכרות, רישיונו עלול להיפסל לשנתיים ימים וירשמו לו 10 נקודות. על נהג שהורשע בעבירת שכרות יהיה להוציא רישיון נהיגה חדש מכיוון שלאחר פסילה של שנה כבר לא ניתן יהיה לחדש את הרישיון. 

נהגים צעירים / חדשים: ללא קשר לחומרת העונש שצפויה לנהג צעיר או חדש שנתפס בנהיגה בשכרות, יוארך לו תוקף ההגדרה כנהג חדש בעוד שנתיים נוספות וזאת בלי קשר לזמן שעוד נותר לו לסיים מרגע שהורשע. זאת אומרת, אם עברה שנה מאז שקיבלת את רישיונך ונשארה לך עוד שנה נוספת, יישארו לך למעשה עוד 3 שנים עד להסרת הגדרתך כנהג חדש.  

ולגבי העונש עצמו: במידה שנהג צעיר או חדש הורשע על ידי ביהמ"ש בנהיגה בשכרות הוא יחויב לבצע שוב בחינת תיאוריה חוזרת. אם ביהמ"ש שלל את רישיונו לתקופה שמעל לשלושה חודשים הוא גם יחויב בנוסף לבחינת התיאוריה גם בבחינה מעשית (טסט). 

במקרים קיצוניים יותר שבהם נהג צעיר או חדש הורשע בנהיגה בשכרות וגם היה נתון תחת השפעת סמים או אם היה מעורב בתאונה שבה נפצע אדם תחת השפעת אלכוהול, הוא יאלץ לבצע גם בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.  

 

איך ניתן להפחית את הענישה למינימום?

על ידי עורך דין תעבורה טוב, וזאת במקרה והתמזל מזלכם ובוצעו כמה טעויות של שוטרי משטרת ישראל שלא הקפידו לבצע הליך רישום דו"ח ומילוי של יתר הטפסים שנלווים לו בצורה מספקת.

בנוסף לכך אופן הפעלת מכשיר ה"ינשוף" על ידי השוטר גם הוא משפיע, כמו גם אופן לקיחת דגימת הדם מהחשוד, אם נעשה. עורך דין טוב יוכל לנצל זאת לזכותכם ולהוריד את העונש הצפוי לכם למינימום האפשרי.

יש הבדל בהגדרות בין 'נהיגה בשכרות' לבין 'נהיגה תחת השפעת אלכוהול', אלו המייצגים אתכם ינסו להטיל את האישום על הגדרת 'נהיגה תחת השפעת אלכוהול' שהענישה עליה קלה הרבה יותר. 

גם נסיבות המקרה שבו נתפסתם יכולות לבוא לטובתכם בגלל שיש חומרות ענישה שונות שניתנות לכל מקרה לגופו. אם לא היו לכם עבירות קודמות בעלות עבר פלילי תעבורתי, זה יבוא לטובתכם בעת פסק הדין. 

אם ריכוז האלכוהול שנמצא בדמכם חורג מהמותר באופן שאינו משמעותי, דבר זה גם יכול לשמש אתכם בבקשה להקלה בעונש. גם סיבות אישיות כמו הצורך בשימוש בכלי רכב לצורך פרנסתכם יכול לבוא לטובתכם במקרים מסוימים. 

לא משנה מה הסיבה אשר תהיה, הדרך הטובה ביותר היא פשוט להימנע לחלוטין ממצב שכרות בעת נהיגה על כלי רכב. החוק כיום רק מחמיר יותר ויותר על כל נהג שנתפס במצב שכרות ולכן עשו לעצמכם ולשאר הנהגים והולכי הרגל טובה ענקית ופשוט הימנעו מכך. נהיגה בטוחה!

 

לפרטים נוספים: https://cmotors.co.il

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין תעבורה
מזנאיים
הזמנה לבדיקת כשירות לנהיגה

קיבלתם זימון לבדיקת כשירות לנהיגה? מתבלבלים ממקבץ האותיות המבלבל מרב"ד? מוציאים רישיון למשא כבד ולא מבינים איך להתחיל? כל