נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי קרן פנסיה "ברירת מחדל" ומהי מטרתה

מטבעות ושטרות בצנצנת

בין אם אתם אנשים צעירים בני ארבעים ובין אם אתם אנשים קצת יותר מבוגרים שמנהלים קריירות ארוכות כבר, ברור מדוע אתם חושבים על הפנסיה. פנסיה זה לא מסוג אותם הדברים שאפשר להתעסק בהם ברגע האחרון לפני הפרישה, הכי הרעיון הוא בדיוק הפוך: להתחיל לחסוך בגיל כמה שיותר צעיר.

 

עלות דמי ניהול הפנסיה

בבואנו להסביר מהי קרן פנסיה "ברירת מחדל", צריך תחילה לעצור ולהבין דבר משמעותי מאוד: על עצם העובדה שאתם מפקידים בכל חודש סכום כזה או אחר לקרן פנסיה מסוימת, אתם משלמים דמי ניהול.

לאורך השנים לדמי הניהול יש משמעות אדירה על השווי של הפנסיה שלכם, ולכן יש התעסקות לא קטנה סביב העניין הזה. במילים אחרות, אם אתם נמצאים היום בנקודה שבה אתם מחפשים את קרן הפנסיה המתאימה לכם ביותר, חשוב לקחת בחשבון בעיקר את דמי הניהול של קרן הפנסיה שבה אתם בוחרים.

יש הבדל אפילו אם מדובר על חצי אחוז שיגבו מכם יותר או פחות עבור הניהול של הקרן, כי לאורך השנים חצי האחוז הזה מתרגם ללא מעט כסף. לכן, אם אתם יכולים למצוא קרן פנסיה שתתאים לכם יותר ותשלמו על הניהול שלה פחות כסף, למה שלא תעשו זאת?

 

כמה משלמים בדרך כלל על ניהול קרן הפנסיה?

העובדות בשטח מראות שעד אוגוסט 2016, הרגע שבו הוכרזו הזוכות בניהול קרנות פנסיה ברירת מחדל (הזוכות הן מיטב דש והלמן אלדובי), התשלום על ניהול קרנות הפנסיה היה מאוד גבוה.

העניין הוא שעובדים שהגיעו לעשות קרנות פנסיה במקומות מסוימים כשהם שייכים לתאגיד ענק שכולל חברות ענקיות בארץ, הם קיבלו הנחות משמעותיות ביותר בעלויות של ניהול הקרנות. לעומת זאת, אדם עצמאי שלא היה שייך לשום איגוד לרוב קיבל את העלות הכי גבוהה שיש עבור ניהול קרן הפנסיה שלו.

זה מצב אבסורדי, כי דווקא מי שמגיע לבד מגיע כשאין מאחוריו איגוד גדול ולכן דווקא הוא זקוק לעזרה. זו בדיוק הסיבה שבגללה משרד האוצר החליט לצאת עם היוזמה המבורכת הזאת, וכאמור, משנת 2016 קיימות קרנות פנסיה ברירת מחדל שבהן עלות דמי הניהול הרבה יותר נמוכה.

 

למי זה יכול להתאים?

אם אתם שייכים לחברה גדולה שמנהלת עבורכם את נושא הפנסיה, אתם אולי אפילו לא מודעים לשאלה כמה אתם משלמים על ניהול הקרן שלכם. החברה שבה אתם עובדים עושה עבורכם את כל העניין ולכן זה לא באמת רלוונטי אליכם.

מה שכן, כדאי לדעת שכך גם בדיוק מגיעים למצב שבו יש לנו כספים אבודים, כי אם אתם לא נמצאים עם היד על הדופק בנושא הפנסיה ועוברים בין עבודות, איך תדעו איזה קרנות יש לכם ואיפה מחכה לכם הכסף? במצב כזה הר הכסף יוכל להוות כתובת טובה כי בעזרת הר הכסף תדעו אם מחכים לכם כספים במקומות שונים. לעומת זאת, אם אתם אנשים שמנהלים עסק עצמאי ואם אתם לא שייכים לשום איגוד של עצמאים, אין ספק שאז קרן פנסיה ברירת מחדל היא הבחירה הנכונה עבורכם.

במקרים כאלה כדאי יהיה לפנות כמה שיותר מהר אל אחת מהחברות שמנהלות את קרנות הפנסיה הספציפיות האלה, לבקש לקבל הסברים ואופציות ולבחור את הקרן הנכונה לכם. חשוב להבין: ככל שתתחילו לחסוך בגיל מוקדם יותר כך החיסכון יהיה גדול יותר בבוא העת. אם אתם רוצים לפרוש לגמלאות וליהנות ממצב כלכלי טוב, אל תדחו את הדברים וטפלו בעניין כמה שיותר מהר.

 

מנהלת כספים עם גרף

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי