נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

רצח בנסיבות מחמירות – מה העונש המקסימלי בגין עבירה זו?

גופה עם נשק הרצח

רצח היא העבירה הפלילית החמורה ביותר – שדינה יהיה לרוב מאסר עולם. אולם, גם לעבירה זו יש מספר דרגות חומרה, וביניהן הדרגה שמגדירה רצח בנסיבות מחמירות. במאמר הבא נסביר מהו רצח בנסיבות מחמירות, מהן ההגדרות לעבירה זו ומה העונש המקסימלי בגין עבירה זו. רצח הוא בעצם המתת אדם בידי אדם אחר, ומוגדר כפעולה בכוונה תחילה – בכל מדינות העולם, הרצח מוגדר כפשע ועבירה הפלילית החמורה ביותר שאדם יכול לבצע.

ברוב מדינות העולם, הדין על עבירה זו הוא מאסר עולם, במדינות מסוימות העונש עלול להיות גם עונש מוות. גם לעבירה זו, יש תת הגדרות שנועדו להגדיר את רמת החומרה של הרצח שבוצע – במאמר הבא נסביר מהן, ונתעכב על ההגדרה המחמירה ביותר – רצח בנסיבות מחמירות.

 

מהי ההגדרה לרצח?

רצח הוא המתה של אדם בידי אדם אחר בכוונה תחילה – הגדרה זו היא זו שמבדילה בין רצח להריגה למשל, כיוון שהריגה אינה שווה בחומרתה לרצח, שכן הריגה יכולה להתבצע בטעות, כלומר ללא כוונה תחילה. בכל הנוגע למקרים של עבירות רצח, קיימות דרגות חומרה שונות שנועדו להבדיל את רמות החומרה של העבירה מבחינת תוצאות משפטיות. דרגות החומרה הן –

  • רצח בנסיבות מחמירות
  • רצח
  • המתה בנסיבות של אחריות מופחתת

לכל אחת מן ההגדרות הללו יהיו גזירות משפטיות שונות והעונש עליהן יהיה שונה, הן מבחינת פיצויים והן מבחינת שנות מאסר בפועל.

 

מהו רצח בנסיבות מחמירות?

ראשית, יש לציין כי רצח בנסיבות מחמירות למעשה יגרור את דרגות הענישה הכבדות ביותר, וזאת בהתאם לחומרת המעשה, ולרוב גם לא תינתן אפשרות לחנינה עבור האדם שהורשע בעבירה בדרגת חומרה זו. על מנת לקבוע האם הרצח התבצע בנסיבות מחמירות, נקבעו מספר תקנות חוק המחייבות את הפסיקה הנ״ל. רצח בנסיבות מחמירות יכול להיות אחד מן המקרים הבאים – מקרה בו הרצח בוצע ממניעים גזעניין כלפי ציבור או אוכלוסייה מסוימת, מעשי טרור, הטלת עונש, רצח שבוצע בהתאכזרות יתרה או התעללות ממושכת בנרצח, רצח לאחר תכנון מקדים וכוונה תחילה, רצח שנועד להסתיר על עבירה פלילית נוספת שבוצעה, רצח שבוצע על מנת לשבש הליך משפטי, רצח חסרי ישע – לדוגמא, הורה שרצח את ילדיו, ורצח שסיכן אנשים רבים ונוספים בעת המעשה – לדוגמא, ירי באולם קולנוע הומה אדם.

 

מהו העונש המקסימלי על רצח בנסיבות מחמירות?

העונש המינימלי על רצח בנסיבות מחמירות הינו מאסר עולם, שלא יפחת מ – 30 שנות מאסר בפועל. אולם, במקרים מסוימים אדם שנשפט על רצח בנסיבות מחמירות והורשע, יכול לקבל גם שלושה מאסרי עולם בפועל. לאחר הפסיקה ובמהלך שנות מאסר בפועל לא תינתן אפשרות לחנינה או להמתקת עונש המאסר.

גופה עם נשק רצח

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי
ריאיון עבודה
הטרדה מינית בראיון עבודה

הטרדה מינית נחשבת לתופעה בעייתית אך נפוצה למרבה הצער, שמתרחשת בשלל סיטואציות. ההטרדה עשויה להיות בין מנהל ועובד, בין

פסיקה
זכות השימוע בהליך הפלילי

היכרות עם זכות השימוע בהליך הפלילי יכולה לסייע עבור חשודים שרוצים לוודא שהזכויות שלהם נשמרות. במאמר הבא נציג את

איש חוק ומשפט
מהי אי הרשעה?

ביטול הרשעה רלוונטי בעיקר לנאשמים שזוהי הפעם הראשונה שהם מואשמים בבית משפט על כך שעברו על החוק. במידה ורשויות