נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

זכות השימוע בהליך הפלילי

פסיקה

היכרות עם זכות השימוע בהליך הפלילי יכולה לסייע עבור חשודים שרוצים לוודא שהזכויות שלהם נשמרות.

במאמר הבא נציג את עיקרי הזכות הזו ונבין עם מי אפשר להתייעץ כדי להתנהל בצורה נכונה יותר מול בית המשפט

המטרה של הליך השימוע לפי חוק סדר הדין הפלילי היא לשמוע את טענות הנאשם. כדי להשיג את המטרה, החוק מחייב את הפרקליטות ואת התביעה המשטרתית ליידע את החשוד בכתב, מהרגע שבו חומר החקירה הגיע אליהם מצד היחידה החוקרת. פעולה זו מכונה "מכתב היידוע" ולחשוד יש אפשרות לממש את זכותו בתוך 30 ימים בלבד.

במילים אחרות, זכות השימוע בהליך הפלילי אמורה לאפשר לכל אדם להשמיע את הטענות שלו בפני הגוף התובע. אבל כאן עדיין לא מנהלים את המשפט עצמו, אלא מנסים להסביר ולהוכיח מדוע אין להעמיד את הנאשם לדין פלילי. אז כתוצאה מכך, יש מקרים שבהם מימוש נכון של זכות השימוע בהליך הפלילי יקבע גם את המשך הדרך עבור הצדדים המעורבים.

 

איך מממשים את זכות השימוע בהליך הפלילי?

יש כמה שלבים שעליהם חשוב להקפיד על מנת לממש את זכות השימוע בהליך הפלילי במלואה. קודם כל, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי שמכיר את התחום ובקיא בו. את הפנייה אל עורך הדין יש לתאם כמה שיותר מוקדם, על מנת לדאוג שהטענות יועלו עוד בתקופה של 30 הימים ולפני שיהיה מאוחר מדי.

שנית, צריך לנצל את המפגש עם עורך דין בשביל לקרוא לעומק את כתב התביעה מצד הפרקליטות והגוף החוקר. כאן התפקיד של עורך דין הוא לבדוק שכל הטענות עולות בקנה אחד עם לשון החוק, שהנימוקים משכנעים ושיש להם ביסוס. במידה וזה לא ככה, אפשר לנצל את זכות השימוע בהליך הפלילי כדי לטעון שאין מקום להפעיל הליך פלילי.

 

מהם המקרים החריגים?

יש מקרים שבהם החוק פוטר את הגוף התובע מהחובה לשלוח לחשוד את מכתב היידוע. זה אומר שבמקרים כאלה, גם אין את זכות השימוע בהליך הפלילי.

המקרים החריגים שבהם לא עומדת לנאשם זכות השימוע בהליך הפלילי הם לדוגמא אלימות בין בני זוג. מטבע הדברים, המטרה של שלילת זכות השימוע בהליך הפלילי במקרים אלו היא למנוע החמרה של המצב ולאפשר את מיצוי הדין כמה שיותר מהר לרווחת הגורמים המעורבים.

 

מה האלטרנטיבות?

התייעצות עם עורך דין מאפשרת לממש תסריט שבו משכנעים את בית המשפט שאין מקום להגיש כתב אישום. גם אם לא מצליחים להוכיח את זה, אפשר לנסות להפנות את החשוד לתהליך של הסדר מותנה.

בסופו של דבר, עורך הדין הוא זה שקובע איזה פריטי מידע כדאי להביא בפני הגוף התובע עוד לפני הגשת כתב האישום. זו המורכבות של זכות השימוע וכך צריך להתייחס אליה.

 

משקל

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי
ריאיון עבודה
הטרדה מינית בראיון עבודה

הטרדה מינית נחשבת לתופעה בעייתית אך נפוצה למרבה הצער, שמתרחשת בשלל סיטואציות. ההטרדה עשויה להיות בין מנהל ועובד, בין

איש חוק ומשפט
מהי אי הרשעה?

ביטול הרשעה רלוונטי בעיקר לנאשמים שזוהי הפעם הראשונה שהם מואשמים בבית משפט על כך שעברו על החוק. במידה ורשויות